معلمان ثروتمند

شاید عنوان معلم ثروتمند کمی عجیب و برداشت شما معطوف به مسائل مالی باشد که قابل احترام و البته قابل بررسی است و باید به آن توجه کرد. در فرهنگ معین ثروتمند، دارا و توانگر معنی شده است. هرکسی بر اساس این دارایی و توانگری کالا یا خدماتی به دیگران ارائه می کند تا گذران زندگی داشته باشد. اما امروزه ارائه کالا یا خدمات متفاوت شده، شما وقتی به یک نانوایی سنگکی می روید با چند نوع نان متفاوت مواجهه می شوید که هر کدام قیمت خاصی دارند گرچه هیچ جای شکی نیست که نانوا باید نان خوب و آنچه طبق دستورالعمل ها و استانداردها وجود دارد تهیه و مزد آنرا بگیرد، ولی عده ای هستند که سفارش های خاصی دارند. بهرحال همه مردم را در یک تشبیه کلی، می توان به فروشنده و خریدار تقسیم کرد که برای زندگی شرافتمندانه کالا یا خدماتی را می فروشند و کالا یا خدماتی را می خرند و عجیب نیست که معلمان با فروش علم و دانایی دو دستاورد دارند. دستاورد اول گنج بی پایانی است که تمثیل آن به شغل انبیاء در فرهنگ و دین ما شده و سخن بسیار بر آن جاری است و کم نیستند انسانهای شریفی که تنها و تنها هدف از کارشان را کسب همین رضایت معنوی و لذت درونی از تدریس و کار معلمی می دانند.

دستاورد دوم حقوقی است که بدست می آورند تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند که همواره این حقوق کم و تقاضا برای زیاد شدن آن، هم در معلمان و هم در دولت وجود دارد که بحث آن را به مجالی دیگری می سپاریم.

اما  آیا همه معلمان یکسان خدمات می دهند؟ و یکسان هم درآمد ماهیانه دارند؟ در اطراف خود دبیرانی را می شناسیم که فقط معلمی می کنند اما درآمد خوبی دارند و قابل مقایسه با برخی از مشاغل پردرآمد جامعه هستند. مدیران مدارس برای جذب آقای … معلم پایه ششم از یکسال قبل نوبت می گیرند، مدارس غیر دولتی و مدارس خاص برای جذب ایشان رقابت می کنند، حتی به اندازه یک جلسه تدریس ریاضی یا هنر یا ادبیات هم که شده می خواهند او در مدرسه حضور داشته باشد!. خانم … دبیر متوسطه حتی ایام تابستان هم تدریس می کند، به دانش آموزان مشاوره می دهد، چندین کتاب آموزشی برای تبیین مطالب تخصصی در کتاب های درسی تألیف کرده و با مولفان و برنامه ریزان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ارتباط بوده و برای آنها نقد و پیشنهاد دارد. آقای … معلم با سابقه درس ریاضی، مقدمه کتاب درسی و بخش سخنی با دانش آموزان و آموزگاران در ابتدای کتاب های درسی را می خواند و در طول سال تحصیلی مشکلاتی که با آن مواجه شده است را به ایمیل آخر کتابهای درسی ارسال کرده و پیگیر موضوع است که چرا فلان دانش آموز در درس ریاضی مشکل یادگیری دارد؟ و صدها نمونه دیگر.

 البته اگر معلمی در کلاس کم فروشی کند تا مشتری بیشتری در کلاس های خصوصی و یا آموزشگاهی داشته و تدریس و علم را به بهانه دستاورد دوم  بفروشد، از دستاورد اول محروم و پس از مدتی هم کارش از رونق می افتد و مخاطبین می فهمند که او فقط بدنبال پول بوده و نهایتاً‌ دیگر به او مراجعه نمی کنند.

بله معلم ثروتمند کسی است که بدنبال هردو دستاورد است  و  بین تدریس در کلاس های موظف ، غیرموظف، خصوصی و آموزشگاهی تفاوتی قائل نیست و همچنین نسبت به آنچه در نظام آموزشی می گذرد حساس و کنجکاو است. اینها معلمانی هستند که محبوب قلب ها شده اند و چنان دارایی دارند که قابل اندازه گیری نیست. حال چگونه می توان یک معلم ثروتمند بود، معلمی که دغدغه مالی خود را حل کرده و برای کار در مدارس باید از او وقت بگیرند، همه دانش آموزان از او مشورت بخواهند، رضایت و لذت معلمی در او عمیق است و هیچ کاری جز معلمی ندارد و مایل نیست که کار غیر انجام دهد و … .

 برای اینکار با چند نفر از معلمان ثروتمند تماس گرفتم، بنابراین شروع کردم به پرسش مستقیم(به اصطلاح تحقیق میدانی) از معلمان ثروتمند ، آموزگاران و دبیرانی که درآمد بالایی دارند و در اوج محبوبیت هستند. پرسیدم که شما چه‌کاری انجام می‌دهید که درآمدتان و رضایتتان از سایر معلمان بالاتر است؟ واقعاً‌ مشکل مالی ندارید؟ چطوری مثل آدم های بی نیاز زندگی می کنید که به نظر می رسد هیچ احتیاجی ندارند؟ تقریباً پاسخ ها مشابه و مواردی هم وجود داشت که خاص و به اصطلاح فوت کوزه گری بود که نتیجه این کار را در ادامه می خوانید.

معلمان ثروتمند خوب و به روز تدریس می کنند.

وقتی شما از تدریس های متنوع استفاده می کنید و تعهدی درونی برای ارائه تدریسی دارید که منجر به یادگیری است، کاری بزرگ کرده اید چرا که یادگیری برای هر دانش آموز که یک مسئله و مشکل است شما به حل آن کمک کرده اید، بنابراین شما حلال مشکلات هستید. شما آخرین متد ها و روشهای مختلف تدریس و یاددهی و یادگیری را می دانید و چون حلال مشکلات هستید محبوب قلب ها می شوید و لذت و رضایت عمیق در خود حس می کنید. این لذت برای شما فرصت های کاری دیگری فراهم می کند بنابراین درآمد و برکت زندگی شما زیاد شده و به هر دو دستاورد می رسید.

 معلمان ثروتمند  انگیزه دانش آموزان را زنده نگه می دارند و به آن شور و نشاط می دهند.

انگیزه بالای ، نشاط و سرزندگی دانش آموزان به خود ما نیز انگیزه می دهد اگر در دانش آموزان انگیزه نیست به این دلیل است که ما انگیزه نداریم و یا اگر انگیزه داریم آنرا منتقل نکرده ایم،  بلکه آنرا تقلیل و تقلیل دادیم. معلمان ثروتمند صبح زود از خواب بیدار می شوند تا آن روز کامروا باشند وقتی روزها کامروا بود سال ها و عمرشان با رضایت و لذت سپری می شود. پس راههای افزایش انگیزه دانش آموزان را بدانیم تا زنده بمانیم.

معلمان ثروتمند یک مغازه کوچک نیستند.

شما وقتی به یک فروشگاه بزرگ می روید، می بینید که کالا ها به زیبایی و متناسب قفسه بندی شده، جدیدترین کالاها با بسته بندهای متنوع وجود دارد، فروشنده ها با انگیزه بالایی مشغول کار هستند شما هم آزادی عمل بسیاری دارید. برای خرید دو بسته ماکارونی به فروشگاه رفتید اما سبد خریدتان پر شده از کالا های رنگارنگ، احساس مغبون شدن هم ندارید و با افتخار دیگران را به خرید از این فروشگاه دعوت می کنید. شاید بگویید این فروشگاه هزینه زیادی برای معروف یا برند شدن کرده. آیا ما هم باید برند باشیم و هزینه کنیم؟

بله شما هم برای برند و معلم معروفی شدن باید تلاش کنید و برای آن می توانید کمترین هزینه ها را بدهید . برای برند شدن کافی است اطلاعات جدید و دسته اول و یافته های علمی  جدید در هنر معلمی را بدانید و البته چقدر دسترسی به اطلاعات روز به روز آسان و کم هزینه شده است.

معلمان ثروتمند هر روز آبدیت می شوند

 دنیای امروز دنیای دیجیتال و تکنولوژی است، کم کم ربات ها همه کارهای انسان  را انجام می دهند و جایگزین او در بسیاری از بخش ها می شوند. عجیب نخواهد بود اگر رباط معلم هم ساخته شود. در دنیای امروز اگر تغییر نکنیم، بدون شک شکست نمی‌خوریم؛ بلکه نابود می‌شویم. امروز اگر شما به روز نباشد و به قولی تحت DOS باشید، کسی  به سراغ شما نمی آید، اگر با روشهای نوین تدریس و یافته های جدید در روانشناسی تربیتی و یادگیری آشنا و مسلط نباشید فراموش می شوید و هیچ دستاوردی نخواهید داشت. معلمان ثروتمند هر روز در حال نو شدن هستند کهنه نمی شوند و خالق راه های جدید و از هوش هیجانی بالایی برخوردارند.

معلمان ثروتمند پیشگام در ارتباط موثر هستند.

آقای بهرام زاده معلم کلاس اول ابتدایی بود، خیلی جذاب، دوست داشتنی و حس بسیار خوبی نسبت به ایشان داشتم. لباس های تمیز و مرتب می پوشید، موهای مشکی و براق و لبخند همیشگی داشت، برای اولین بار داستان کوراوغلو را ایشان برایمان تعریف کرد. وقتی بعد از سی سال ایشان را بطور اتفاقی دیدم فقط موهای سیاهش، جو گندمی شده بود و هنوز شخصیت کاریزماتیکی داشت در ارتباط و ادامه ارتباط پیش قدم بود. همه جا و در فرصتهای گوناگون از ایشان نام می بردم. بله معلمان ثروتمند بخش عمده ی کاریزما بودن خود را مدیون نحوه صحیح برقراری ارتباط با دانش آموزان، اولیا، مدیر و همکاران خود هستند. وقتی شما ارتباط موثر و انسانی و سازنده با مخاطب خود دارید آنها مجذوب شما می شوند وقتی محبوب شدید فرصتهای کاری بیشتری برای شما فراهم می شود و شما معلم توانگری می شوید که دارایی شما آدمهایی هستند که شما را دوست دارند.

معلمان ثروتمند فوق العاده صحبت می کند

یا به عبارتی فن بیان دارند. به دلیل مشکلی به یک پزشک مختصص و معروف بعد از دو هفته انتظارمراجعه کردم و چند ساعتی هم در مطب گذشت تا نوبت به من رسید. پزشک مسن، ولی بسیار مرتب و خودش را جوان و پر انرژی حفظ کرده بود، تا وارد اتاق شدم گفت: «سلام جوان، خدا بد نده، بیا تعریف کن ببینم چی شده که جوان رعنایی مثل تو پیش من اومده». تمام درد و بیماری را فراموش کردم، حس خوبی داشتم و شماره مطب ایشان را تا الان به صد نفر دادم.

استیو جابز جمله جالبی دارد: «نحوه ارائه هر چیز، اهمیت آن موضوع را مشخص می‌کند». یکی از راه‌هایی که معلمان ثروتمند متوجه آن شده اند استفاده از  فن بیان و نحوه ارائه خوب است.آیا تا حال هنگام تدریس صدای خود را ضبط و یا از تدریس خود در کلاس درس فیلم تهیه کرده اید؟ اگر صدای خود را شنیدید و یا فیلم تدریس خود را دیدید و  از آن لذت بردید، شما کسی هستید که  پتانسیل ثروتمند شدن را دارید.

معلمان ثروتمند  برای کار خود ارزش قائل هستند.

قطعاً در مهمانی ها یا وقتی چند خانواده کنار  هم جمع می شوند حضور داشته اید و برای شما هم پیش آمده که یکی از افراد با صدای بلند به شما می گوید: «آقای رضاعلی این حمید ما درس نمی خونه، علتش چیه؟». یا در مورد مسائل کلان آموزش و پرورش می پرسند:«آقا رضا،  معلم هم معلمای قدیم ما از ترس جرأت نداشتیم به معلم مان نگاه کنیم، چرا آموزش و پرورش این جوری شده؟ بچه های امروز دو خط شعر نمی تونند بخونند.»

معلمان ثروتمند چون می دانند یک محصول با ارزش دارند و آن هم علم و هنر و فن تدریس آنهاست و کسی هم آنرا ندارد، نمی خواهند آنرا بی ارزش و کم بها کنند و می دانند که در اینگونه شرایط باید چگونه پاسخ دهند.

وقتی شما در جمع های خانوادگی از شغل خود اعلام رضایت می کنید و  پاسخی نمی دهید که موجب کاهش اعتماد آدم ها به شما و جامعه معلمی و نظام آموزشی شود ثروت خود را دور نریخته اید.

معلمان ثروتمند مدیریت مالی دارند.

موضوع حقوق معلمان برای جامعه ما بسیار آشناست و تقریباً‌ همه می گویند که معلمان حقوقشان کم است اما وقتی از معلمان ثروتمند می پرسم آیا از حقوق و درآمدتان راضی هستید پاسخ مثبت می دهند. چند سال پیش در جمع معلمان یک منطقه آموزشی حضور داشتم، آنروز جلسه را برای یک کارگاه آموزشی برنامه ریزی کرده بودم. در ابتدای جلسه مقدمه ای در خصوص انگیزه و هنر معلمی مطرح شد که تعدادی از معلمان موضوع پایین بودن حقوق و اینکه در ژاپن، آلمان و چند کشور دیگر معلمان بیشترین حقوق را می گیرند مطرح کردند.

آنروز موارد متعددی مطرح شد که یک نکته اساسی و  مرتبط با موضوع این بحث مطرح گردید. در ایران بسیاری از معلمان با خریدن ماشین سواری ، لوازم منزل و حتی مسافرت و مهمانی های غیر ضروری و آنهم بصورت قسطی خود را در فشار روانی بسیار گرفتار می کنند که تمرکز آنها را برای معلمی کردن از بین می برد.

معلمان ثروتمند با مدیریت مالی برای سفر و خرید لوازم مورد نیاز خود  برنامه ریزی دارند و با توجه به موارد و هفت ویژگی های قبلی درآمد خود را افزایش می دهند و در مسائل مالی کمترین مشکل را دارند.

«معلمان ثروتمند در جامعه ما بسیارند، کافیست با دقت بیشتری روبه روی آیینه بایست و به خود نگاه کنید.»

 

ترک تحصیل دانش آموزان

 

 

 

دکتر روح الله رضاعلی

 بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در هر سه دوره تحصیلی در مجموع ۹۳۰ هزار دانش آموز ترک تحصیل کرده اند.

طبق این آمار، ترک تحصیل در دوره ابتدایی ۱۷۵۱۱۴ دانش آموز یعنی ۵/۷۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته، در دوره اول متوسطه ۱۹۷۶۹۰ دانش آموز یعنی ۴/۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته و در دوره دوم متوسطه ۵۵۶۹۹۴ یعنی نزدیک به ۳/۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بوده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی  ۱۳۹۵- ۱۳۹۴ برابر با ۷۷۷۸۶۲ نفر بوده که تقریبا با ۲۰ درصد رشد به ۹۲۹۷۹۸ دانش آموز افزایش یافته است.

 

باید با بغض و غصه بگوییم که سیاست‌های اتخاذ شده حداقل در یک دهه اخیر برای کاهش آمار ترک تحصیل اثربخش نبوده و نشان از شیب ملایم افزایش ترک تحصیل دارد جالب است وقتی گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس را می‌خوانیم متوجه می‌شویم ۵ استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان از سال تحصیلی ۹۴_۹۵ تا سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همواره بیشترین فراوانی نسبی ترک تحصیل دانش آموزان را دارند.

اما در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تقریبا ۵/۵ درصد دانش آموزان  ترک تحصیل کردند که این عدد نسبت به سال قبل یک و نیم درصد رشد داشته است.

ترک تحصیل حالتی است که دانش آموز توانایی ادامه تحصیل را دارد ولی به عللی از ادامه تحصیل باز می‌ماند در واقع دور ماندن و نرسیدن به اهداف یادگیری در دوره‌های تحصیلی پدیده‌ای است که آثار ناگواری به ویژه بر سلامت روانی دانش آموزان دارد.

اما نقطه شروع محروم ماندن یا خود را محروم کردن از این حق طبیعی کجاست و چه عواملی بر شکل‌گیری این روند تاثیر دارد؟ ترک تحصیل چه اثراتی در دانش آموزان و جامعه دارد؟

آیا مسئولین و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت چاره ای برای آن اندیشیده اند؟ و…

در پژوهش حسین بر و بلوچ زهی (۱۴۰۰) ترک تحصیل دانش آموز نه تنها یک مشکل فردی بلکه یک معضل اساسی اجتماعی است که عواقب ناشی از آن گریبانگیر جامعه نیز خواهد شد دانش آموزانی که دچار ترک تحصیل می‌شوند بیشتر از دانش‌آموزان دیگر در معرض خطر جرم و جنایت، سوء مصرف مواد و نهایتاً اختلالات خانوادگی و روانی قرار می‌گیرند.

 

اصلی‌ترین عامل ترک تحصیل فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌هایی است که مجبور هستند فرزندشان پس از طی مراحل اولیه تحصیل دوره (ابتدایی) به دنبال کار و کسب درآمد باشند هرچند که در کشور ما با توسعه مدارس بزرگسالان و مدارس آموزش از راه دور و انعطاف در زمان آموزش تلاش شده تا ترک تحصیل این دانش آموزان با بازگشت به مدرسه تا حدودی جبران شود اما به نظر می‌رسد «میل به تحصیل» به شدت در دانش‌آموزان رو به کاهش است و برای این خانواده ها تحصیلات خیلی نمی‌تواند ضمانتی برای شغلی پر درآمد و مکفی باشد.

عامل دوم مشکلات زیرساختی کشور برای تامین و تجهیز مدارسی شاداب، جذاب و اثربخش است موضوعی که در سند تحول بنیادین با عنوانی جدید برای مدرسه به آن اشاره شده و مدرسه را به عنوان «کانون تربیتی محله» معرفی می‌کند.این نقش نیازمند ساختارهای اقتصادی و فرهنگی در دورن و محیط پیرامونی مدرسه می‌باشد.

طبق اصل سوم قانون اساسی دولت موظف به ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها و آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل در آموزش عالی و… است.

اما به نظر می‌رسد به دلایلی مانند گسترش رسانه‌ها، اینترنت، فضای مجازی و ماهواره‌ها دیگر دولت‌ها نمی‌توانند حتی اصولی را که برای آموزش و پرورش با کیفیت خود پیش‌بینی کرده اند، محقق سازند.

موضوع ناتوانی دولت‌ها در مدرسه تحت عنوان مرگ مدرسه از سال ۱۹۶۰ آغاز شده است که مرتضی نظری نیز در کتابی تحت همین عنوان با جمع آوری گفتارهای نقادانه به موضوع آموزش و پرورش و مدرسه وضعیتی را ترسیم می‌کند که در آن مدرسه به عنوان یک نهاد در کارکرد اصلی خود دچار آسیب و افت شده است که می تواند یکی از نشانه‌های مرگ مدرسه و رشد ترک تحصیل دانش آموزان باشد.

 حکمت (۱۴۰۱) در پژوهشی به این نتیجه می‌رسد که در شهر بانه ترک تحصیل دانش آموزان تا حدود زیادی بر اثر کاهش کارکرد تحصیلات در دنیای تغییر یافته بازار و جامعه است.

البته گسترش مدارس خصوصی و پولی نیز می‌تواند به عنوان یک متغیر پنهان در ترک تحصیل دانش آموزان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ترک تحصیل دانش آموزان همانند دیگر ترک‌های رو به رشدی است که نشان از نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم و عزمی جدی برای بازسازی نقش مدرسه و مبارزه با فقر در جامعه است.

فقر خانواده‌ها موجب ترک تحصیل از مدرسه و فقر دولت و اولویت ندادن به مدرسه به عنوان اساس توسعه می تواند مزید بر علت باشد تا شاهد رشد ترک تحصیل دانش‌آموزان در سالهای آتی باشیم.

بازدیدها: ۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *