دکتر روح الله رضاعلی

انتخاب علی قلی میرزا به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش بسیار آسان بود، چون او فرزند پنجاه و چهارم از همسر پنجاه و دوم(زن گرجی) فتحعلی شاه قاجار بود، از طرفی تقریبا هفت سال هم از زدن رگ‌ توسعه در حمام فین کاشان در دستوری که بوی تند مستی می داد گذشته بود، اما سرعت زیاد تحولات و فشار شاگردان دارالفنون و آقازاده های فرنگ نشین بلاخره این صدا که هنوز هم بلند است و تازگی دارد بر تارک آموزش و پرورش این سرزمین نقش بسته است: «ایران فقیر است، ایران مفلوک است ، ایران درمانده است و اینها همه به خاطر نبود عدالت قانونی است و همه اینها در این ریشه دارد که رهبران ما از درک اهمیت آموزش عاجز بوده اند.» (ملکم خان ۱۲۱۲- ۱۲۸۷ شمسی)
آن زمان هم که نفت این ثروت سیاه می توانست بختی سپید برای کشورمان باشد، اما خیلی از تصمیم گیران وقت مملکت از درک اهمیت آموزش عاجز ماندند و جز بی عدالتی آموزشی و فقر و نظام طبقاتی چیزی حاصل نشد. آموزش و پرورش که سرشار از درآمدهای نفتی بود به دو دلیل مهم نتوانست جلوی افزایش خشم پنهان در توده مردم را بگیرد، (۱) افت کیفی و کمی فرایندهای آموزشی و (۲) اصرار پهلوی بر ایدئولوژی غربگرایی به عنوان تنها راه توسعه و پیشرفت.
آموزش و پرورش می تواند پاشنه آشیل دولت و حکومت و یا موتور تغییر، تحول، توسعه باشد. قبول داریم که لایه های پنهان و آشکار برنامه‌ریزی و مدیریت در آموزش و پرورش در حال حاضر بسیار پیچیده شده اند.
اما آموزش و پرورش حال حاضر نمی تواند فردی فاقد نگاه ملی و بدون تجربه زیسته در آن باشد، حتی در کوتاه مدت و یا میان مدت نقشی نخواهد داشت و عاجز از «جریان سازی» در آموزش و پرورش خواهد بود . فلذا به مکانیزم گفتار درمانی یا بزرگ نمایی اقدامات جزیی رو می آورد.
دکتر پزشکیان با کشاندن نحوه شناسایی و انتخاب وزرا به جامعه مدنی جان داد و این یک فرصت مغتنم است که باید حکومت و جامعه قدر آنرا بدانند، و چه فرصت ارزنده‌ای خاصه برای فرهنگیان بود تا شکل جدیدی از مطالبه گری را در نبود احزاب یا تشکل ها را تجربه کنند. باید به فال نیک گرفت حتی اگر دکتر پزشکیان در انتخاب وزیر آموزش و پرورش دچار اشتباه شود ، چون شرایطی بوجود آمده است که «اندیشه مدنی فعال شده فرهنگیان» می تواند همانند یک دیدبان خطا ها و مسائل را نشان دهد.
این « استعداد انسانی» تبدیل به «ثروت مدنی» شده و کار برای بازیگران عرصه سیاست به ویژه در انتخابات آتی سخت تر خواهد شدو
از زمان فعالیت شورای راهبردی و کمیته های تخصصی انتخاب وزرای کابینه دولت چهاردهم علیرغم همه تهمت ها، دروغ ها، و نقدهای کارشناسی و دقیق در کنار نقدهای غیرمنصفانه، یک « کارگاه آموزشی» به وسعت همه فعالین عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تشکیل شد.
دکتر مسعود نیروی پیشران برای این سبک از انتخاب وزرا بوده که نوید بازگشت به مردم. باید قدر این لحظات را دانست.
.

بازدیدها: ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *