انتخاباتانتخابات
دکتر امیر عظیمی*

انتخابات به عنوان نماد مردم سالاری در بستر تقسیم کار اجتماعی و جوامع تفکیک یافته یا توسعه یافته در جهان از جایگاه ویژه­ ای برخوردار بوده و از آن به عنوان ساز و کاری مهم جهت جابجایی صلح آمیز کارگزاران قدرت در نظام­های سیاسی نام می برند.

در ایران نیز متأثر از دنیای تفکیک یافته غرب، از آغاز انقلاب مشروطیت در نظام سیاسی ایران به عنوان ساز وکاری مهم برای جابجایی مسالمت آمیز قدرت در نظام سیاسی مورد توجه جریان ­های سیاسی و روشنفکران وقت قرار گرفت.

انتخابات ابزار تحکیم قدرت

انتخابات در ایران نیز متاثر از تجربه­ جهان توسعه­ یافته از آغاز انقلاب مشروطیت، به عنوان نماد مردم سالاری شناخته شد. هرچند در ادامه مسیر، فرایندآن در هر دو انقلاب (مشروطیت و انقلاب اسلامی) از همان آغاز شکل­ گیری و نهادینه­ سازی آن، فراز و نشیب­های زیادی به خود دیده  و حتی گاهی به عنوان ابزاری برای تحکیم قدرت حاکم، مورد سوء استفاده­ ابزاری صاحبان قدرت سیاسی قرار گرفته است و کمتر از ویژگی یک انتخابات معمول و آزاد برخوردار بوده است.

با این پیش درآمد، به کنش شهروندان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه ۱۴۰۳ ، که در شرایط غیر مترقبه­ ای در پی سقوط بالگرد دولت سیزدهم به وجود آمد، می پردازیم. در ابتدا اشاره مختصری به ابعاد گونه گون کنش و انواع آن.

کنش اجتماعی یکی از مفاهیم کلیدی جامعه شناسی به ویژه جامعه شناسی تفسیری پرگمتیستی است. کنش هرگونه کردار، فعالیت و عملی است که توسط مردم یک جامعه صورت می­ گیرد و می تواند فردی و اجتماعی باشد.

کنش­های فردی به طور اساسی موضوع مطالعه جامعه شناسی نیستند اما در برخی موارد استثناء کنش­های فردی می­توانند تاثیرات اجتماعی به همراه داشته باشند، مورد توجه جامعه شناسی قرار می­ گیرند، مانند کنش­های برخی از شخصیت­ها و مقامات سیاسی.

به عنوان نمونه، کنش دکتر محمد مصدق، کنش لنین، کنش گاندی و مانند آن ها کنش ­هایی فردی است که در تاریخ اجتماعی  تأثیرات فراوانی را در پی داشته و می تواند موضوع مطالعه جامعه شناسی قرار گیرد.

کنش اجتماعی که نشان­گر فعالیت ­های انتخاباتی تعداد زیادی از افراد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران که شهروندان مشارکت کننده در آن راه ها و اهداف مشترکی را با هم­کنشی نمادی که با چارچوب کنش پیوسته  دنبال کردند نیز می تواند مورد توجه و مطالعه­ جامعه شناس قرار بگیرد.

ناگفته نماند که در اینجا لازم است به توضیح برخی مفاهیم کلیدی بحث حاضر از جمله مفهوم تفسیر، هم­کنشی­ نمادی و کنش ­پیوسته از نگاه جامعه شناسی تفسیری پرگمتیستی پرداخته شود.

منظور از مفهوم “تفسیر”، “هم کنشی نمادی”  و “کنش پیوسته” از نگاه جامعه شناسی تفسیری پرگمتیستی که اساس تئوریک بحث حاضر تلقی می­گردد، در تعریف مفهوم تفسیر در این نوشتارآمده است؛

کنش­گران گوناگون در انتخابات اخیر معانی و مفاهیم مشترک که در موقعیت و پیش بینی نگرش دیگران به بررسی پرگمتیستیک موقعیت (انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳) پرداخته و بر اساس تفسیری که از موقعیت (انتخابات) دارد طرحی برای برسازی کنش پایه ریزی می­کند.

کنش درهم تنیده

اگر کنش نمادی(کنش انتخاباتی) بر اساس راه ها و اهداف مشترک (انتخابات)تنظیم شود، کنش­ درهم تنیده شکل می­گیرد و کنش درهم تنیده نیز در صورتی که پایداری و سازمان یافتگی یابد (فعالیت­­ها و کردارهای های انتخاباتی) تبدیل به کنش پیوسته (انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳) می شود که سه ویژگی اصلی آن عبارت­ اند از:

۱. الگوهای تکراری کردار جمعی(نهاد اجتماعی)، ۲. شبکه پیچیده و روابط نهادی(سازمان اجتماعی)، ۳.نیروها و فرایند تاریخی(تاریخ اجتماعی) .

پرسش مهمی که در این نوشتار مطرح می شود این است که آیا همه شهروندان در انتخابات کنش هم­سانی در این بنا و بستر یا راه ها و اهداف مشترک داشته­ اند؟

یا این که افراد و شهروندان عادی، دانشجویان، اساتید دانشگاه، شخصیت­های سیاسی، هنرمندان، سلبریتی­ها، جریان­های سیاسی، تشکل­های سیاسی، اتحادیه­­ ها و اصناف، قومیت­ها، مذاهب، فعالان، معترضین و مقاومت کنندگان مدنی کشور که جریان بزرگ تحریم کنندگان اعتراضی که بیش از ۶۰ درصد از واجدین شرایط انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را شامل می شدند، کنش همانندی را در این عرصه به نمایش گذاشتند؟

پاسخ این پرسش منفی است. زیرا درست است که اکثریت قاطع ملت در انتخابات اخیر راه­ها و اهداف مشترکی را با کنش­ انتخاباتی خود به نمایش گذاشتند، اما انواع شهروندان مشارکت­ کننده و انواع تحریم ­کنندگان انتخابات، کنش یکسانی در انتخابات اخیر به نمایش نگذاشته اند.

انواع جریان­های فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شامل: شهروندان و افراد عادی بدون گرایش سیاسی خاص، اصول­گرایان تندرو، اصول­گرایان میانه ­رو، اصلاح طلبان تندرو، اصلاح طلبان میانه­ رو، جریان­های اعتراضی اعم از اصلاح طلب جریان­ های مخالف و برانداز و بی تفاوت ­ها همه این­ جریان ­های رنگارنگ اجتماعی در داخل و بیرون از کشور با راه­ها و اهداف مشترکی تحت عنوان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، کنش­ تفریقی در انتخابات ریاست جمهوری به صورت فرگمانتال را در جامعه ایرانی از خود به منصه­ ظهور رساندند که هریک از آن ها از ابعاد و زوایای مختلف می­ تواند به طور جداگانه مورد بحث، بررسی، تحلیل و تبیین جامعه شناختی قرار گیرد.

*-پژوهشگر-مدرس دانشگاه و روزنامه نگار

بازدیدها: ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *