پزشکیان-وزارت آموزش و پرورشپزشکیان-وزارت آموزش و پرورش

 

روح الله رضاعلی

وزارت آموزش و پرورش و انتخاب گزینه تصدی آن یکی از چالش‌های دولت مرحوم رئیسی بود که نهایتاً با حواشی بسیار آقای یوسف نوری به عنوان سوین فرد معرفی شده بر کرسی وزارت آموزش و پرورش تکیه زد؛

وزیری که با مدرک دکترای تخصصی مدیریت گردشگری  نتنها مهمترین و حساسترین نهاد رسمی تعلیم و تربیت این سرزمین که نهاد آینده ساز و مسبب توسعه کشور را عهده دار شد؛

وی با گذراندن روزهای سختی مانند مسمومیت دانش آموزان نهایتاً مجبور به استعفا شد و آقای صحرایی در خرداد ماه ۱۴۰۲ با انتظاراتی از سوی آقای رئیسی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت.

اما؛ انتظارات آقای رئیسی از صحرایی چه بود؟ انتظاراتی که به نظر می رسید عصاره‌ای از آمال و آرزوهای دولت ها در نیم قرن اخیر باشد:

۱. تحول در نظام آموزش و پرورش از طریق به روز رسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۲. تدوین نقشه راه مبتنی بر سند تحول

۳. جذب معلم کارآمد و متعهد از طریق دانشگاه فرهنگیان

۴. بازطراحی نظام شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و رصد دائمی آن

۵. شناسایی و بکارگیری مدیران متدین انقلابی، جوان و تحول گرا در سطوح مختلف

۶. گسترش و کیفیت بخشی به فعالیت‌های پرورشی

۷. توجه ویژه به عدالت آموزشی

۸. تقویت مدارس دولتی

۹. توسعه زیرساخت‌ها و بهبود نظام آموزشی و تربیت معلم

۱۰. گسترش سهم آموزش و توجه ویژه در مدارس فنی و حرفه‌ای

 ۱۱. بازنگری در کتب درسی مبتنی بر افزایش اشتیاق و خلاقیت دانش آموزان برای حل مسائل کشور

۱۲. تقویت هویت ملی، انقلابی و اسلامی دانش آموزان

حال باید پرسید عملکردآقای صحرایی برای تحقق بخشیدن به این ماموریت‌ها چه بوده است؟تا چه میزان توانسته بخشی از اهداف و ماموریت‌های مهم وزارت آموزش و پرورش را راهبری کند؟

مهمترین اقدام برای راهبری وزارت آموزش و پرورش

یکی از مهمترین اقدامات برای راهبری، انتخاب و انتصاب مدیران مرتبط، متخصص و متعهد است؛ صحرایی چقدر برای انجام وظایفش در این مورد هوشمندانه و برای تحقق سیاست‌ها اقدام کرده است؟

البته نباید فراموش کرد که در جمهوری اسلامی با تغییر دولت‌ها هرچند که سیاست های کلان، اهداف و ماموریت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش تغییری نمی کنند اما با تغییر مدیران، اولویت بندی ماموریت‌ها به دلیل کوتاه بودن دوره مدیریت در سطوح مختلف سازمانی تغییر کرده و کمتر به اقدامات زیربنایی می پردازند؛

 لذا اغلب وزرای آموزش و پرورش بیشتر به کارهای روبنایی، قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری در کوتاه مدت می پردازند.

با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس دولت گمانه زنی های بسیاری برای معرفی یا نشان دادن ویژگی های فرد پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در میانه انتخابات در مرحله اول و دوم ریاست جمهوری شروع شد.

در جریان انتخابات آقای دکتر جلیلی که با شعار ادامه مسیر دولت مرحوم رئیسی به کارزار انتخابات وارد شده بود توانست در سطوح مدیریتی کلان وزارت آموزش و پرورش و استان ها،اکثر مدیران را با خود همراه کند.

 تا جایی که رئیس ستاد فرهنگیان ایشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در زمان برگزاری آزمون های نهایی خرداد ماه، ترجیح داد در ستاد فرهنگیان آقای جلیلی حضور داشته باشد تا با استفاده از نقش و جایگاه خود، نظر جامعه فرهنگیان را به سمت آقای جلیلی برای حفظ شرایط موجود جلب کند.

از آنطرف و باز در جریان انتخابات آقای  پزشکیان با انتخاب آقای بطحایی و بیان برخی از توصیه های مدیریتی، تأکید بر تغییر وضعیت موجود داشت.

اما آنچه که اینک رئیس جمهور منتخب باید در نظر داشته باشد این که استفاده از افرادی که امتحان خود را  در آموزش و پرورش پس داده  و نمره ضعیفی هم گرفته‌اند می تواند نه تنها تغییر یا حتی حفظ وضعیت موجود نباشد بلکه بازگشت به عقب نیز باشد.

رئیس جمهور منتخب در جریان تبلیغات انتخاباتی

در مورد آموزش و پرورش چه گفت؟

به هرحال لازم است تا دکتر پزشکیان آنچه را در گردهمایی تبلیغاتی خود در ۲۹ خرداد ماه در جمع فرهنگیان اشاره کرد یاد آوری کرد:

  • حاکمیت باید مدرسه را ببیند؛
  • معلمان نباید غیر از شغل معلمی دغدغه دیگری داشته باشند؛
  • نباید در مدرسه به معلمان بی‌احترامی شود؛
  • آیین نامه استخدامی و نحوه مشارکت معلمان در مدیریت پیگیری و اصلاح شود؛
  • نیروهای امنیتی نباید در مدارس با شما رفتارهای کنونی را کنند؛
  • درباره کنکور مشورت و تصمیم گرفته شود.

آموزش و پرورش در دولت چهاردهم چگونه مدیریت شود؟

با توجه به  نکات فوق وزارت آموزش و پرورش در دولت جدید باید چگونه مدیریت شود؟

 الف: وحدت مدیریتی

 ۱-مبنا قرار گر فتن  برنامه درسی (تربیتی )  به  به‌عنوان  مهمترین  برنامه راهبردی   نظام اموزش و پرورش در جهت تحقق ماموریت این نظام یعنی تربیت دانش آموزان.

۲- ایفای نقش  اجرایی(پشتیبانی .نظارت و ..) توسط معاونت های اموزشی .پرورشی  و تربیت بدنی و مالی نسبت به بند ۱ 

 ۳- همراه شدن  و ایجاد هماهنگی  و هارمونی دانشگاه فرهنگیان دانشگاه شهید رجایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  در تربیت معلم و هنرآموز براساس  نظام برنامه درسی و تربیتی

۴- مبنا قرارگرفتن  دو سیاست   مشارکت برون دستگاهی و کاهش تمرکز   در جهت تحول اموزش و پرورش

‌۵- مبنا قرار گرفتن مدرسه به عنوان کانون تحول و اصلاح  نقش های ستادی در پشتیبانی از آن

 ب :اقدامات  فوری

 ۱-  حذف قرار گاه اجرای سند تحول   و قرارگاه عدالت اموزشی به علت  ایجاد ساختار هم عرض  در کنار  معاونت  های اموزشی و سایر بخش هایی مانند اتاق فکر که همانند دولت سایه در آموزش و پرورش حضور دارند. ( میزان موفقیت آنها بررسی و گزارشی از این  قرارگاه  از جهت میزان هزینه و دستاوردها در اموزش رهیاران  تحول  و   اجرای الفتا دریافت شود)

 ۳- اصلاح اسناد تحولی مانند سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی  

‌۴-  تامین  معلم   با روشهای  جذب  نیروی انسانی و روشهای بهره وری  در سامان دهی 

 ۵- گفتمان سازی در  اجرای الگوی مدرسه تراز

 ۶-بازگشت  مرکز  اموزش نیروی انسانی از دانشگاه فرهنگیان به  وزارت آموزش و پرورش

ج: برنامه های میان مدت

  -۱-تدوین برنامه پنج سالانه وزارت براساس برنامه هفتم و  سند تحول  (اصلاح نقشه اجرای سند تحول )  و استقرار  نظام برنامه ریزی براساس آن

۲- اصلاح و نهایی کردن سند ترمیم سند تحول

 ۳-  اصلاح شاخص های رتبه بندی معلمان

 ۴- طراحی و اجرای نظام سنجش ملی در پایان هر دوره

 ۵-اصلاح شاخه و رشته های متوسطه دوم  در جهت اصلاح فرایند هدایت تحصیلی

۶-  کاهش تمرکز و تعیین  فعالیت های قابل واگذاری  به استان .و مدرسه

 ۷-اصلاح ساختار وزارت خانه براساس  هویت مدرسه

 ۸- اقدام و پیگیری معاون اول  ریاست جمهوری در جهت پشتیبانی  همه جانبه بخش های دولتی و…..در تحول  اموزش و پرورش  بویژه  هنرستان‌ها (تامین تجهیزات هنرستان‌ها  باید توسط بخش های صنعتی و…‌تامین گردد)

۹- بررسی میزان اثربخشی  آزمون نهایی در پایه دهم و یازدهم  و تصمیم گیری مناسب

۱۰-تقویت مدارس دولتی عادی  (روستایی .عشایری .چند پایه و…‌)با اولویت قرار گرفتن منابع مالی .انسانی .تجهیزاتی و…

 ۱۱- اصلاح تنوع مدارس دولتی خاص(شاهد .تیز هوشان و نمونه دولتی   )در جهت امکان رقابت برابر دانش‌آموزان مدارس  دولتی عادی  با آنها

 ۱۲- واگذاری مدارس هیات امنایی به ‌معاونت  های اموزشی

۱۴-در اولولت قرار گرفتن ساخت مدارس مجتمع ای  و بزرگ 

۱۵-تقویت شورای اموزش وپرورش استانها و مناطق  و قرار گرفتن دفتر شوراها زیر نظر وزیر

  ۱۶ -ارائه خدمات حداکثری تنوع بخشی در روشهای رفاهی معلمان  بویژه کارت سلامت  ودرمان

رجال در نیم قرن اخیر آزمون خود را برای مدیریت و راهبری آموزش و پرورش داده اند لذا با توجه به موارد فوق و انتظاری که جامعه از آقای دکتر پزشکیان دارد وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از جامعه بانوان باشد. در مورد چرایی انتخاب وزیر آموزش و پرورش از بین زنان خواهیم نوشت

بازدیدها: ۸۵

5 thoughts on “در گزینه وزارت آموزش و پرورش ؛ آقای پزشکیان!آزموده را آزمودن خطاست”
  1. با سلام
    از ریاست محترم جمهور می خواهیم که چهره جدید و با انگیزه ای برای آپ انتخاب کنند امثال نوبخت و دیگران شایسته آپ نیستند.

  2. در مورد وزیر آموزش پرورش با توجه به تاکید رئیس جمهور به قرآن و نهج البلاغه و عدالت وزیر پیشنهادی بگویند: اول معیشت معلمان رو چطور میخوان مثل سایر کارکنان کنن دوم عدالت آموزشی چیه که اصل اساسی تمام آموزش پرورشهای دنیا است و چطور میخوان اون رو پیادش کنن سوم چطور میخوان فهم و فرهنگ دانش آموزان رو قرآنی و علی وار کنن .که به نظر من همه اینها تا حدی قابل اجرا است اگر خواستن بیان تا چند تا راهکار بگم البته دیدگاه و فهم اعضا رو هم باید سنجید چون برخی مدارس غیر انتفاعی رو عدالت میدونن؟عرص شود در دنیا مادی عدالت آموزشی یعنی آموزش با کیفیت و با حفظ کرامته که بتونه هر دانش آموز تامین معاش کنه

  3. با توجه به تاکید رئیس جمهور به قرآن و نهج البلاغه و عدالت وزیر پیشنهادی بگویند: اول معیشت معلمان رو چطور میخوان مثل سایر کارکنان کنن دوم عدالت آموزشی چیه که اصل اساسی تمام آموزش پرورشهای دنیا است و چطور میخوان اون رو پیادش کنن سوم چطور میخوان فهم و فرهنگ دانش آموزان رو قرآنی و علی وار کنن .که به نظر من همه اینها تا حدی قابل اجرا است اگر خواستن بیان تا چند تا راهکار بگم البته دیدگاه و فهم اعضا رو هم باید سنجید چون برخی مدارس غیر انتفاعی رو عدالت میدونن؟

  4. درود بر برادر و استاد خوبم آقای رضاعلی
    خرسند از از دیدگاه پر دغدغه
    ناخرسند از بیان گذشته برای حال .
    مهم آن است بر آینده نگاه کنیم وحال را به سمت آن حرکت دهیم .
    آموزش وپرورش ما از گذشته عبور کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *