دکتر روح الله رضا علی

 

۱۵تیر ماه همانند دوم خرداد سال ۷۶ در تاریخ ثبت شد. قطعاً در روزهای آتی باید تحلیلگران سیاسی و اجتماعی از زوایای مختلفی به آن بپردازند.
اینکه چه اتفاقی در بین روزهای هشتم و پانزدهم تیر ماه افتاد که آرای کلی و آقای دکتر پزشکیان رشد داشت؟

مردم به چیزی رأی دادند و به چه چیزی رأی ندادند؟ عاقبت گروه سیاسی اصولگرایان با همه طیف ها و دسته ها که در مرحله اول انتخابات ۴ چهره منتخب خود را معرفی کرده بودند و با تمام سرمایه آمده بودند، چه خواهد شد؟

آیا همچنان دولت سایه را تشکیل خواهند داد؟ آیا با وجود مجلسی تقریبا یک دست این استراتژی همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد؟
در روانشناسی یونگ مفهومی وجود دارد به نام سایه.

یونگ می‌گوید که هر یک از ما آدم‌ها یک بخش تاریک و ناخودآگاه داریم که به آن سایه می‌گویند، این سایه شامل همه ویژگی‌ها و رفتارهایی می‌شود که دوست نداریم و سعی می‌کنیم آنها را از خودمان دور کنیم. وقتی بیش از حد به رفتارهای بد دیگران توجه کنیم و روی آن تمرکز داشته باشیم در واقع بخش‌های سایه خودمان را به آنها فرافکنی می‌کنیم.

آیا دکتر پزشکیان می‌تواند بساط دولت یا دولت‌های سایه را جمع کند؟ که در همان بخش از مناظره‌ها بیان کرد، دولت برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع باید از خودش شروع کند اشاره به همین موضوع باشد…
اما نگاهی به نتایج انتخابات مرحله اول و دوم هم بسیار جالب است. در مرحله اول دو جبهه‌ شکل گرفت که در ستاد آقای پزشکیان با کنایه به تعبیر ۱+۵ شده بود، می توان با توجه به کناره گیری ها و صحبت های مطرح شده آنرا پذیرفت ‌
جبهه آقایان قالیباف، جلیلی، هاشمی، پورمحمدی و زاکانی ، که اتفاقاً مجموع آراء آنها در مرحله اول همان تعدادی بود که آقای جلیلی در مرحله دوم کسب کرد یعنی ۱۳ میلیون نفر یعنی ۲۲ درصد آرا.
اما آقای دکتر پزشکیان که در مرحله اول بیش از ۱۰ میلیون نفر رای داشت ، در مرحله دوم به بیش از ۱۶ میلیون نفر رسید، تکرار یا تغییر این اعداد به ویژه در جناح یا گروه یا همفکران دکتر پزشکیان نیاز به بررسی و نگاه دقیق تری دارد.
تمرکز افرادی مانند دکتر ظریف و آقای جهرمی و خانم منصوری بر چه واژگان و دیدگاهی بود؟ یا گروه مقابل آنها، چه چیزی را مطرح می کردند که موجب رشد شصت درصدی آرای دکتر پزشکیان شد؟
اگر به آرای دکتر پزشکیان دقیق تر نگاه کنیم شاید آن جمعیت ۶۰ درصدی که در مرحله اول سکوت کردند بخشی از آنها به سمت (تقریبا ۱۶ درصد) گفتمان اصلاح‌طلبی آمدند و نتایج همانی شد که در مرحله دوم اکثر کارشناسان آن را پیش بینی می کردند.
رئیس جمهوری که از مجموع ۶۱ میلیون نفر تقریبا ۱۶ میلیون یعنی ۲۷ درصد با او همراه شدند.

کار آقای دکتر پزشکیان بسیار سخت است، چرا که ۲۲ درصد به او رأی ندادند و ۵۱ درصد هم با عدم شرکت در انتخابات رأی دیگری داشتند.

همراه کردن و جلب نظر این ۷۳ درصد کار دشواری که نیاز به نرمش هایی در درون است، از آن طرف ، ۲۶ درصد آرای پزشکیان و ۵۱ درصدی که رأی نداند یعنی ۸۱ درصد گفتند منش و روش دکتر جلیلی را برای اداره این سرزمین نمی خواهند.

بهرحال دولت دکتر پزشکیان می تواند مسیری جدید پیش روی حکومت و مردم برای رونق بیشتر حیات قرار دهد.

بازدیدها: ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *