دکتر روح الله رضاعلی

در هنگامه سال جدید وزیر آموزش و پرورش در یک حرکت نمادین – که به نظر می‌بایست از سوی مشاورین بیشتر مورد تامل قرار می‌گرفت – دفترچه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به سفره هفت سین اضافه و آن را درکنار سنبل، سنجد، سیر، سبزه، سیب و سمنو قرار داد. سندی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکردی فرادولتی که بیش از یک دهه از تاریخ تصویب آن می‌گذرد و از آن در همه جا و به همه طرق رونمایی و جانمایی و تقدیر و تشکر شده و امسال در سفره هفت سین نشست.
سفره هفت سین برای این سرزمین خوش یمن است و ایرانیان از باستان برای بقای آن تلاش کردند حتی از هفت شین به هفت سین رسیدند و یا پس از روی آوردن به اسلام، قرآن را بر صدر آن نشاندند تا این سفره همراه با اندیشه یکتاپرستی اما با دینی جدید، حفظ شود.
اما سال ۱۴۰۳ سفره هفت سین در کنار خودش دفترچه آبی رنگی به نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دید که شاید به دلیل هم آغازی اش با اجزای هفت سین سر سفره نشست . این سند هرچند به ظاهر دفترچه ای کوچک و کم حجم است اما خود سفره ای است برای برخی که آنرا برای دانش آموزان و مردمان این سرزمین پهن کرده اند؛ حاوی دهها برنامه و وظایف سنگینی است که اتفاقا می بایست توسط همان دستی که در سفره هفت سین نشانده شد پیگیری و اجرا شود.
برنامه ها و وظایفی که اتفاقا از سوی وزرای آموزش و پرورش از سال تولدش مورد بی مهری قرار گرفت و بزرگ نشد؛ همانند طفل شیرسوزِ یتیمی که همه جا می برندش تا بگویند یتیم نوازیم.
این سند می بایست نصب العین دولت هایی می بود که آمدند و رفتند بی آنکه درصدد تحقق کامل آن باشند و به بهانه های مختلف همانند بازبینی و اصلاح و بازنویسی و تأمل از نگاهی دیگر ، نه تنها اجرایی نشدکه حتی مورد هجمه سه اقدام تضعیف و تحدید و تحریف قرار گرفت. گاهی به نظر می رسد این سند همانند نقش شیری است که پهلوان به بهانه های مختلف از نقش بستن بر تنش طفره می رود.
سرآغاز این سند، طراحی و تدوین و اجرای برنامه درسی ملی و آخرین راهکارش حمایت و کاربست کرسی های نظریه پردازی در علوم تربیتی است تا انسان تربیت کند که اتفاقا موانع محقق نشدن این هدف را نیز پیش بینی کرده است :
دنیا طلبی و هوای نفس
حاکمیت رذائل اخلاقی نظیر لجاجت، تعصب، تکبر، غرور و خود رأیی
فقر اقتصادی و کمبود وسایل ضروری معاش
احساس بی‌نیازی و خودکفایی
حکومت طاغوت و مشرکان و ظالمان بر جامعه
غلبه وسوسه شیطان و فکر و خیال باطل بر فضای ذهن و اندیشه
وجود شبهات فکری و عقیدتی
غفلت از یاد خدا
استفاده از غذا و اموال حرام
دسترسی به وسایل ترویج فساد و فحش
حضور در محیط آلوده
(ص۱۷۳،مبانی نظری سند تحول)

بازدیدها: ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *