روح الله رضاعلی

وقتی مدرسه دارالفنون در سال ۱۲۲۸ بازگشایی شد، در فین کاشان رگ دست معمارش را زدند، شاید رگ همان دستی بود که فرمان تأسیس دارالفنون را امضاء کرده بود…نهایتا وزارت علوم با هدف گسترش مدارس توسط شاهزاده علی قلی میرزا(اعتضاد السطنه) به سال ۱۲۲۹ تأسیس شد، اما دودمان قاجار که فرایند سقوط را طی می کردند در کنار تحولات سیاسی و اجتماعی همراه با وزارت علوم (سی و نهمین وزیرعلوم) کل حکومت را به پهلوی دادند.
در پهلوی آموزش و پرورش با عنوان وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه با صدارت میرزا یوسف خان آغاز شد. وزیر عمری کمتر از یکسال داشت که سید محمد تدین عضو حزب دموکرات مسولیت این وزارت خانه را به عهده گرفت. در دوره پهلوی افراد صاحب نامی چون دکتر حسابی و محمد تقی بهار نیز هر کدام قریب به یکسال وزیر دستگاهی شدند که روز به روز عریض و طویل می شد، تحولات در پهلوی آنقدر زیاد بود که برخی از وزرا عمری چند ماهه داشتند، نهایتا در دولت بختیار ، امین الله ریاحی نقطه پایانی برای هشتاد و سومین وزیر آموزش و پرورش این سرزمین در دوره پهلوی شد. انقلاب سال ۵۷ وزارت آموزش و پرورش با مسئولیت دکتر شکوهی که او هم کمتر از یکسال وزیرش بود با رویکردی کاملا متفاوت شروع به فعالیت کرد. آموزش و پرورشی که با شعار استراتژیک «ایران را مدرسه کنیم» و «عدالت آموزشی» و «آموزش و پرورش با کیفیت و رایگان برای همه» تحولات عمیقی پیدا کرد. اما آموزش و پرورش بدنبال آن بود که راه رفتن خودش را پیدا کند و نهایتا با بحث و مطالعات و پژوهش ها در حوزه آموزش و پرورش در اوایل دهه هشتاد به این راهبرد رسید که آموزش و پرورش به تحولی بنیادین نیاز دارد (۱۳۸۹)…آموزش و پرورش(رسمی _ دولتی) این سرزمین عمر کوتاهی دارد، شاید هنوز دوران کودکی خود را طی می کند، سه دوره سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کاملا متفاوت به خود دیده(قاجار ، پهلوی و جمهوری اسلامی) و امروز در دولتی که پروسه انتخاب و انتصاب وزیرش با سختی و پیچیدگی هایی شروع شده بود، آقای صحرایی یکصدمین وزیر آموزش و پرورش این سرزمین در ۱۷۴ سال اخیر است.
منبع : تاریخ آموزش و پرورش ایران.امان الله صفوی

 

مصوبه تاسیس «پردیس اختصاصی تربیت مدیر مدرسه»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پردیس اختصاصی تربیت معلم پرورشی تاسیس شده است، از اخذ مصوبه تاسیس پردیس اختصاصی تربیت مدیر مدرسه، خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا مراد صحرائی در دوازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان افزود: این مصوبه، از حیث سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و محتواها، اتفاق بزرگی را رقم زده است. وی گفت: تصویب نظام سنجش و پذیرش،
هیات جذب مرکزی، آبین نامه اختصاصی ارتقاء، آیین صلاحیت حرفه‌ای معلمان، افرایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تاکید بر جذب افرادی که بتوانند بار تحول را به دوش بکشند، با همت و حمایت ایشان از تربیت معلم صورت گرفته است .

مرادصحرایی دانشگاه فرهنگیان را بخش کلیدی اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان، موتور پیش برنده سند تحول و نرم افزار تربیتی کشور است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آینده است، چون معلمان آینده ساز هستند از تاسیس پردیس اختصاصی تربیت معلم پرورشی خبر داد و اعلام کرد: مصوبه تاسیس پردیس اختصاصی تربیت مدیر مدرسه، اخذ شده است.

صحرائی در ادامه مدیران مدرسه را اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین مدیران کشور خواند و تاکید کرد که دانشگاه فرهنگیان در حوزه تعلیم و تربیت و در تربیتِ معلم باید مرجعیت ثابت و عملی پیدا کند. مرجعیت در تعلیم و تربیت و تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان هویت می دهد.

صحرایی گفت : دانشگاه فرهنگیان، معلمانی باید تربیت کند که همسو با تغییرات، دانش آموزان را تربیت کند. اگر نسل فکور، خلاق، کارآفرین، متعهد و … بخواهیم، باید معلمی این چنین تربیت کنیم و تربیت ۶ ساحتی کار کسی است که ۶ ساحتی تربیت شده باشد.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه شبکه شدن مدیریتی و ساختاری با دیگر ارکان نظام تعلیم و تربیت، وظیفه مهم دانشگاه فرهنگیان است خاطر نشان کرد: شبکه شدن معلمان با یکدیگر با سُنت هم آموزی از یکدیگر با محوریت دانشگاه فرهنگیان از دیگر ماموریت‌های مهم دانشگاه فرهنگیان است.

بازدیدها: ۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *