⭐️تغییرات زمینه: شما می توانید با استفاده از موسیقی، نورهای رنگارنگ، تم های تعطیلات و ابزارهای حسی مانند ماساژور یا پد وزنه برای تغییر حسی در محیط استفاده کنید.

⭐️. بازی های حسی: این بازی ها می توانند شامل استفاده از ابزارهای حسی مختلف مانند شناخت قطعات پازل با سرعت متفاوت، بازی های تمرکز بر حس بو و طعم و… باشند

⭐️. تمرینات تعادلی: این تمرینات می توانند شامل راه رفتن در روزنه های بدون تماس بدن با آن، ماشین کشیدن، تعادل بر روی توپ و استفاده از پنجه پا در بازی ها باشند.

صبر والدین راهکار گذر فرزند از پرخاشگری نوجوانی

کودکان متناسب با سن رشدی خود گاهی برای رسیدن به اهدافشان با پرخاشگری شروع به بدست آوردن خواسته‌های خود می کنند، حال آنکه خانواده برای حفظ آبرو درحضور دیگران به درخواست نامعقول کودک پاسخ مثبت می‌دهد که خود می‌تواند مشوقی برای افزایش پرخاشگری کودک باشد.

به گزارش ایسنا، خشم یک هیجان طبیعی است و داشتن آن به بقاء انسان کمک می کند اما وقتی این خصلت به قصد آسیب رساندن به خود و دیگران صورت می گیرد، پرخاشگری نام می گیرد.

به گفته کارشناسان خشم می تواند مفید و موثر و مضر باشد، در واقع وقتی انتظاراتی که از دیگران، خودمان و محیط داریم، برآورده شود تبدیل به احساس مثبت می شود و اگر نیازها غیرمنطقی باشند غالبا برآورده نمی شوند و دچار ناکامی می‌شویم و هیجان خشم به سراغ ما می‌آید؛ اگر بلد نباشیم این خشم را مدیریت و راه حلی برای آن پیدا کنیم، تبدیل به پرخاشگری شده و رفتار نابهنجار صورت می‌گیرد.

علی‌رغم این‌که پرخاشگری نوجوانان و یا کودکان برای والدین ناخوشایند است کارشناسان اعتقاد دارند این امر در فرایند رشد کودک کاملاً عادی‌ است. در حقیقت، تقریباً هر کودکی در این سن اسباب‌بازی دوست خود را می‌دزدد، لگد می‌زند، مشت می‌زند، یا گاه به گاه داد می‌زند که برخی اوقات دلیل این امر یک ترس ساده است.

بررسی علل پرخاشگری فرزندان

دکتر شبنم طلوعی درمانگر خانواده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت رفتارهای پرخاشگرانه‌ای کودکان گفت: هنگامی که صحبت از پرخاشگری در کودکان می‌شود توجه به رده سنی اهمیت می‌یابد. همواره ۴ نوع پرخاشگری از جمله پرخاشگری خاموش (کودک با گوش ندادن به حرف والدین خشم خود را نشان می دهد)، زد و خورد (کودک با دعوا کردن خشم و ناراحتی خود را به خانواده منتقل می کند)، فضای مجازی (فرزند با قلدری و فحش دادن در فضای مجازی اقدام به پرخاشگری کرده) و خودزنی (اقدام به زدن خود می کند) اتفاق می‌افتد.

طلوعی از علت‌های پرخاشگری فرزند در سن ۶ تا ۱۲ سالگی را شرایط خانوادگی اعلام کرد و گفت: اولین بررسی صورت گرفته درباره علت پرخاشگری این است که شرایط خانوادگی را بررسی کنیم. اگر بچه شرایط و موقعیت ایده آلی را تجربه کند آن وقت باید علت پرخاشگریش در داخل مدرسه بررسی شود.

وی علت پرخاشگری در مدرسه را چنین عنوان کرد: کودکان نیاز به توجه دارند و هنگامی که در مدرسه دوست و یا رفیق نداشته باشند کمبودهایشان را با پرخاشگری در مدرسه جبران می‌کنند.

این درمانگر خانواده درباره علت پرخاشگری در سنین ۱۲ سالگی به بعد نیز افزود: فرد هنگامی که در کودکی همه شرایط زندگی نرمال را مانند روابط خوب پدر و مادر، موقعیت خوب اقتصادی، شرایط خوب خانوادگی و … را تجربه کرده باشد وقتی وارد سن ۱۲ و ۱۳ سالگی شود شروع به پرخاشگری می‌کند که این نوع پرخاشگری ناشی از بلوغ در نوجوان است و پدر و مادر باید سعی کنند برای گذر فرزند از این سن صبور باشند تا فرزند در جوی آرام بتواند از این برهه زمانی عبور کند.

طلوعی درباره حل مشکل پرخاشگری فرزند گفت: ابتدا فرزند باید در نوجوانی هویت‌یابی و مهارت‌یابی را یاد بگیرد و پدر و مادر نیز باید مهارت برخورد در برابر خواسته‌های فرزنشان را بیاموزند، چون کودک به هر نحوی درصدد برآورده کردن خواسته‌هایش است. آن‌ها باید ارتباط با فرزند و فرزند پروری را یادبگیرند و اولین شیوه ارتباط گیری با فرزند، بازی کردن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز است چرا که بازی جزو حقوق کودک است.

طلوعی راهکار دیگر را ارتباط خانه و مدرسه دانست و افزود: ارتباط بین خانواده با مدرسه نباید رها شود؛ اگر خانواده به خاطر پرخاشگری فرزندشان شاکی هستند از مدرسه توضیح بخواهند و اگر مدرسه به خاطر خشونت کودک شاکی است با حضور مشاور، شرایط بچه بررسی شود.

وی در پایان تاکید کرد: والدین می‌توانند به محض اینکه کودک رفتاری مغایر با رفتار پرخاشگرانه و نامناسب خود را نشان داد رفتار مثبت کودک را تشویق کنند تا اینگونه رفتارهای نامطلوب او کاهش یابد.

السا صالحی(روانشناس)

اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی در کودکان و نوجوانان

السا صالحی درمانگر کودک و نوجوان در مقاله ای در حیطه اختلالات یادگیری نوشت : اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی چیست و آیا راهکار درمانی برای آن وجود دارد ؟!!

یکپارچگی حسی بنیان یادگیری است

در ابتدا برای درک بهتر اختلال یکپارچگی حسی به تعریف یکپارچگی حسی می پردازیم ؛ پردازش حسی و یا در واقع یکپارچگی حسی فرایندی است که در مغز رخ می‌دهد. این فرایند به ما اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق حس‌هایمان دریافت کرده، آن را سازمان‌دهی کنیم و به آن طبق خواسته‌ های محیطی پاسخ دهیم. سازماندهی اطلاعات به صورت معنادار و عمل‌کردن بر اساس آن‌ اطلاعات‌ نتیجه‌ی یکپارچگی حسی می‌باشد و به ما می‌گوید که در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد. رشد و تکامل این سیستم از رحم مادر آغاز شده و در طول زندگی ادامه می‌یابد.

بیشترین رشد این سیستم در دوران خردسالی است و به همین دلیل است که سال‌های اولیه زندگی را دوره‌ی رشد حسی-حرکتی می‌نامند.

اینکه فرزند شما در خانه یا رستوران نشسته و غذای مورد علاقه اش را میل می کند، در کلاس درس به حرف های معلم گوش می دهد یا با مداد رنگی نقاشی می کشد و غیره همگی به فرایند پردازش یا یکپارچگی حسی نیازمند هستند.

همچنین پردازش حسی فرایندی است که اجازه می‌دهد اطلاعات حسی غیرضروری را فیلتر کنیم؛ برای مثال هنگامی که داخل رستورانی شلوغ و پر سر و صدا هستید، یکپارچگی حسی است که توانایی فیلتر کردن سر و صدای اطراف را به شما می‌دهد که در آن موقع می‌توانید از ناهار یا گپ زدن با دوستتان لذت ببرید.

حال اختلال پردازش حسی یا SPD(sensory processing disorder) که با عنوان اختلال یکپارچگی حسی نیز شناخته می شود، یک عارضه عصبی می باشد . این اختلال زمانی شکل می گیرد که در مسیر دریافت پیام های حسی از حواس مختلف (مانند بینایی، شنوایی، چشایی، …) و تبدیل آن ها به پاسخ های مناسب در مغز، عملکرد غیر طبیعی وجود داشته باشد…اینکه کودک شما با هر نوع بویی مثل پیاز ؛کلم ؛تخم مرغ ؛ عوق میزند ؛نمی تواند لی لی کند ؛ توپ پرت نمی‌ کند و نمی‌ گیرد ؛ جیغ میزند و گاز می‌گیرد ؛ کفش ها را برعکس پایش می کند ؛ مدام به در و دیوار می خورد …. همگی به فرایند اختلال پردازش یا یکپارچگی حسی اشاره دارد

علائم کلی در اختلال یکپارچگی حسی:

کودک شما از وسایل پارک استقبال می‌کند؟
کودک شما دور خودش می‌چرخد؟
کودک شما از تاب می‌ترسد؟
کودک شما موقع شنیدن بعضی صداها گوش‌هایش را می‌گیرد؟
کودک شما آسیب می‌بیند ولی درد را حس نمی‌کند؟
کودک شما مرتب به در و دیوار می‌خورد؟

اختلال یکپارچگی حسی یکی از اختلالات رایج میان کودکان است که والدین باید نسبت به علائم آن حساس باشند.

برخی علائم بیرونی مشکلات حسی شامل:

-حساسیت بیش از حد به لمس شدن.
-حساسیت بیش از حد به حرکت و صداها.
حساسیت بیش از حد به محرکات بینایی.
-عدم حساسیت به لمس شدن.
-عدم حساسیت به حرکت و صداها.
-عدم حساسیت به محرکات بینایی.
-تکانشی بودن و فقدان خود کنترلی
-ناتوانی در آرام‌سازی خود
-حواس‌پرتی
-مشکلات هیجانی و اجتماعی
-سطح فعالیت بالا یا پایین
-دست و پا چلفتی و بی‌دقت بودن
-شناخت بدنی پایین از خود
-تاخیر در گفتار، زبان و مهارت‌های حرکتی
-تاخیر در مهارت‌های تحصیلی
-سازگاری ضعیف با محیط .

برای تقویت یکپارچگی حسی دانش آموزان، و کودکان می توان از روش های زیر استفاده کرد :

⭐. تحقیق و کشف: به دانش آموزان اجازه دهید برای کشف و تحقیق در محیط پیرامونشان زمینه فراهم کنید. این فعالیت ها می توانند به تکامل یکپارچگی حسی کمک کنند و اطلاعات جدید را به آنها معرفی کنند.

بازدیدها: ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *