معلممعلم
روح الله رضاعلی دبیرسرویس

تصور کنید وزیر آموزش و پرورش ایران یک بانوی متین با روسری بلند رنگی است که معلم، مدیر و استاد دانشگاه است. مادریست برخوردار از جذبه‌ای همانند همه مادران ایران زمین.

شاید الان لبخندی بزنید که راقم سطور چه می‌گوید و می نویسد؛با این فرض اشتباه که: کاری که ۴۵ سال است توسط مردان مدیریت شده، حال و روزش این چنین است، چگونه توسط یک زن می‌خواهد درمان شود؟

انتخاب وزیر زن برای آموزش و پرورش

چگونه به آرمان‌هایی که دوباره از سوی پزشک ایران مطرح شده می خواهد سیاست ورزی کرده جامه عمل بپوشد؟…
در روزهای اخیر بود که این خبر را شنیدیم که «ساره امیری» اهل سیستان و بلوچستان وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی شد و همه ما در تمامی سایت‌ها، گروه‌های مجازی و محفل های عمومی و خصوصی با تبریک و حسرت گفتیم:
«دیدی یک خانم وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی شد!»
حال چرا نباید از بین زنان و دختران این سرزمین مسئولیت وزارت آموزش و پرورش که «مادر توسعه» است به عهده بگیرد؟
بانوان زیادی در سطوح مختلف آموزش و پرورش وجود دارند که رزومه‌ای قویتر از مردان که بر طبل و دهل می کوبند، دارند.
تجربه ای که از کلاس درس و مدرسه شروع شده و می‌توانند برای این نهاد خسته و بیمار، مادری کنند.
وزارت آموزش و پرورش نیاز به تکنیک‌ها و مجموعه‌ای از مهارت‌هایی دارد که منجر به هدایت، هماهنگی، راهنمایی و کنترل منابع سازمانی، منابع انسانی و مادی شود که غالبا در زنان بیشتر است، مانند:
روحیه برقراری ارتباط و همدلی که به طور طبیعی در زنان وجود دارد و برای آنها به ارزش ذاتی تبدیل شده است حال آنکه مردان باید برای آن نیاز به دوره‌های آموزشی دارند.
زنان شنوندگان خوبی هستند و ما امروز نیاز داریم که صدای معلم شنیده شود. آنها در تربیت و پرورش افراد بی‌نظیرند و بیشترین تمرکزشان بر کارهای گروهی است.

توانایی تصمیم گیری قاطعانه و سریع و انجام کارهای چند وظیفه‌ای را بهتر انجام می‌دهند، زنان رویاهای بزرگی دارند، رویایی که از نگاه به یک دانش آموز که او را مادر صدا زده شروع و او نیز همانند فرزند خودش در آغوش گرفته است.       

 آیا وقت آن نرسیده در راستای خواسته‌ای که در چند سال اخیر از سوی آنها مطرح شده زنان و دختران ما عهده دار آموزش و پرورش شوند؟
دولت چهاردهم با انتخاب وزیری از جامعه بانوان خود را در مسیر حل مشکلات و مسائل آموزش و پرورش قرار می دهد این وزیر اولین «ملت مردی» است که تاثیر مهمی در مدیریت این نهاد بنیادین خواهد گذاشت.
به امید آن روز

بازدیدها: ۸

One thought on “آموزش و پرورش با وزارت یک زن!”
  1. با درود بسیار
    خانم دکتر یکتا پناه پور می تواند مانند یک مادر دلسوز وزارت آموزش و پرورش را سر و سامان بدهد. به نظرم بهترین مورد برای کابینه دکتر پزشکیان است. امیدوارم درست و به جا، خانم دکتر را انتخاب کنند. زنی که برای رسیدگی به کودکان یتیم و دانش آموزان فقیر و خانواده هایشان حتی خود را از نعمت فرزند داشتن محروم کرده تا بتواند به مسیری که در پیش گرفته یعنی کمک به کودکان نیازمند رسیدگی نماید. در حقیقت انصاف حکم می کند که دکتر پزشکیان ایشان را در بهترین جایگاه وزارت آموزش و پرورش قرار دهد تا تحولی انسانی ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *