به گزارش فریاد بیداری به نقل از اعتماد: فناوری هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تغییر و تحول در بخشهای مختلف زندگی ماست. یکی از حوزههایی که بهطور قابلتوجهی تحت تاثیر این فناوری قرار گرفته، نظام آموزش و پرورش است. در دهههای گذشته، نهایت بهرهگیری از تکنولوژی در مدارس به استفاده از گوشیهای هوشمند محدود میشد، اما اکنون با پیشرفتهای اخیر در حوزه هوش مصنوعی، فرصتهای جدید و بینظیری برای بهبود فرآیندهای یادگیری و تدریس فراهم شده است. یکی از بزرگترین مزایای هوش مصنوعی در آموزش، «شخصیسازی یادگیری» است. در سیستمهای سنتی، آموزش به صورت یکسان برای همه دانشآموزان ارایه میشود و تفاوتهای فردی آنها کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این موضوع میتواند باعث کاهش انگیزه و حتی عدم پیشرفت برخی دانشآموزان شود. اما با استفاده از هوش مصنوعی میتوان برنامههای آموزشی را براساس نیازها، تواناییها و علاقههای هر دانشآموز تنظیم کرد. این شخصیسازی یادگیری، باعث میشود تا هر دانشآموز بتواند بهطور موثرتری با مطالب آموزشی ارتباط برقرار کند و انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشد. علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند «تعامل دانشآموزان با محتوای آموزشی» را بهبود بخشد. ابزارهایی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به دانشآموزان امکان میدهند تا بهطور مستقیم با مفاهیم درسی تعامل کرده و تجربه یادگیری خود را به یک تجربه واقعی و ملموس تبدیل کنند. این فناوریها میتوانند به درک عمیقتر مطالب کمک کرده و همچنین یادگیری را برای دانشآموزان جذابتر و هیجانانگیزتر کنند. هوش مصنوعی همچنین میتواند به «معلمان در مدیریت کلاسها» کمک کند. با استفاده از سیستمهای مدیریت یادگیری (LMS)، معلمان میتوانند عملکرد دانشآموزان را به دقت رصد کرده و به سرعت به نیازهای آنها پاسخ دهند. این سیستمها امکان ارایه بازخورد فوری را فراهم و به معلمان کمک میکنند تا برنامههای آموزشی خود را بهبود بخشند و بهطور موثرتری با دانشآموزان تعامل کنند. همچنین با استفاده از گیمیفیکیشن، فرآیند یادگیری میتواند به یک بازی آموزشی تبدیل شود که نه تنها سطح تعامل را افزایش میدهد، بلکه یادگیری را نیز به یک تجربه لذتبخش تبدیل میکند. یکی دیگر از جنبههای مثبت هوش مصنوعی، «بهبود دسترسی به منابع آموزشی» است. با کمک AI، دانشآموزان از نقاط مختلف کشور میتوانند به منابع آموزشی با کیفیت بالا دسترسی پیدا کنند، بدون توجه به محدودیتهای جغرافیایی یا اقتصادی. این امر به خصوص در مناطق محروم میتواند نقش بسزایی در کاهش نابرابریهای آموزشی ایفا کند. با این حال باید توجه داشت که هوش مصنوعی مانند هر فناوری دیگری دارای چالشهایی نیز هست. «ضرورت حفظ تعادل» در استفاده از این فناوری و دقت در پیادهسازی آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه هوش مصنوعی میتواند آموزش را بهبود بخشد، اما لازم است که معلمان و مسوولان آموزشی با شناخت کامل از این فناوری استفاده کرده و از جنبههای منفی احتمالی آن، مانند کاهش تعامل انسانی یا اتکای بیش از حد به تکنولوژی جلوگیری کنند. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر هیات دولت با ایشان و تاکید بر استفاده و پی بردن به لایههای زیرین این تکنولوژی، در پایان میتوان گفت که هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد تحولی بنیادین در نظام آموزش و پرورش را دارد. این فناوری، اگر به درستی به کار گرفته شود، میتواند به ایجاد یک سیستم آموزشی انعطافپذیر، موثر و منطبق با نیازهای فردی دانشآموزان منجر شود و نقش مهمی در شکلدهی به آینده آموزش ایفا کند. بنابراین اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش را نمیتوان نادیده گرفت؛ زیرا این فناوری میتواند به شکلگیری نسلهای آینده کمک کند تا با دانش و مهارتهای مناسب، آماده رویارویی با چالشهای دنیای مدرن باشند. بازدیدها: ۸ راهبری نوشتهبیانیه تحلیلی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها به مناسبت بازگشایی دانشگاهها و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳