آموزش و پرورش آموزش و پرورش
دکتر روح الله رضاعلی

این روزها شاهد واکنشهای متفاوتی به انتخاب آقای کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش از سوی دکتر پزشکیان هستیم. واکنش های احساسی از ارادت تا تأسف.

ارادت ها بیشتر به شخص آقای کاظمی به دلیل ویژگی های شخصیتی و تجربه زیسته ایشان در آموزش و پرورش و تأسف ها هم بیشتر به خود آقای دکتر پزشکیان است، که دفاع آقای پزشکیان در مقابل نقدها نیز این امید را زنده کرد که اگر وزیری طبق عهد و پیمانی که دکتر پزشکیان با مردم داشته اند، عمل نکند او را عزل می کند و یا ممکن است خودش که گردن گرو گذاشته اقدام دیگری کند.

برای ایران برای مدرسه

قضاوت و ارزشیابی افراد و اساسا سازمان ها و وزارتخانه بر اساس عملکرد کاملا درست است، اما گاهی بر اساس برنامه تنظیمی یک فرد یا گروه می توان عملکرد ها را پیش بینی کرد.
در این فرصت کوتاه نگاهی به برنامه « برای ایران برای مدرسه» خواهیم داشت.

برنامه تنظیم شده دارای چهار بخش کلی ست:

(۱)اصول و ارزشها
(۲) آسیب ها
(۳)اقدامات فوری و اولویت دار
(۴) اهداف (هشت هدف) و برنامه های ذیل آن.
منابع مورد استفاده نیز سند تحول بنیادین، برنامه هفتم، قانون برنامه و نقشه راه سند تحول بنیادین است. البته در بخش هایی منبع دقیق تعریف و در جاهایی هم به ذکر عنوان منبع کفایت شده است.

متن برنامه ترکیبی از عبارات و گزاره های کلی و جزیی ست که در برنامه سایر وزرای پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در یک دهه اخیر می توان آنها را مشاهده کرد که نشان از تعهد و از طرفی اجرا نشدن مفاد سند تحول بنیادین می باشد و اتفاقا ایشان و همکاران و تنظیم کنندگان این برنامه در یک دهه اخیر، در لایه های مختلف اجرای سند تحول بنیادین نقش و وظایف کلیدی هم داشته اند…

ناکارآمدی نظام حمکرانی آن

این برنامه «اصلی ترین» چالش های آموزش و پرورش را «ناکارآمدی نظام حمکرانی آن» و «فقدان عزم ملی» می داند و در ادامه فهرستی از آسیب ها ارائه می کند که نگاهی دقیق و صادقانه است.

در این مورد پژوهش ها و مطالعات فراوانی هم وجود دارد.مطالعات و پژوهش های (پشتیبان) اسناد تحولی که از دولت دوم آقای خاتمی شروع شده اند و نشان می دهد آموزش و پرورش سالهاست که این آسیب ها را به دوش می کشد که به ناکارآمدی نظام حکمرانی آن مرتبط است بطور مثال نبود فصل جداگانه و مستقل با موضوع آموزش و پرورش در قانون اساسی کشورمان.
این چالش عمده خود منجر به افت کمی و کیفی آموزش و پرورش شده و تأکید نظام رسمی بر یک ایدیولوژی خاص و نشنیدن سایر «صدا»ها یا صداهای جدید موجب می گردد که برنامه های تنظیم شده تبدیل به «برنامه زائد» شود…
 بی شک و همگان بر این باوریم که آزادی آموزش و پرورش از آسیب هایی که ریشه های تاریخی دارند کم از آزادی خرمشهر در طول جنگ تحمیلی نیست….
برنامه تنظیم شده دارای پیوست مالی و زمانی مشخصی نمی باشد و بیشتر اشارات کلی دارد. به بازوهای اجرایی و علمی که سازمان های تابعه آموزش و پرورش هستند اشاره نشده است…
از آفت های یک برنامه بویژه در سازمان های انسانی کمال گرایی است به ویژه اگر در جایگاه خود مطرح نشود. کمال گرایی در اسناد بالادستی وجود دارد که اتفاقا منتقدین سند تحول بنیادین به آسمانی بودن برخی از گزارش‌ها و راهکار ها اشاره می کنند.

شاید ذکر دوباره آن نشان از خالی بودن دست ما از منابع(انسانی و مالی) است که حداقل همه ما در یک دهه اخیر فارغ از همه گرایش ها و اندیشه های تحولی آنرا تجربه کرده ایم.
کاش همانند دکتر پزشکیان می گفتند برنامه ای ندارند فقط نظر کارشناسی و پیگیری برنامه های تدوین شده….
این «خلاصه اسناد تحولی» را به فال نیک می گیریم که قرار نیست دوباره برنامه ای تدوین شود….
ادامه دارد….

برنامه آقای کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

بازدیدها: ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *