آموزش و پرورش آموزش و پرورش
کیومرث جباری

یقینا برای رسیدن به صندلی وزارت آموزش و پرورش ، انگیزه کافی برای داوطلبان وجود دارد و می‌شود از میان شایسته ها دست به انتخاب زده و بهترین وزیر و به عبارتی بهترین مدیر متخصص در تعلیم تربیت را انتخاب کرد.
اما بایستی در نظر داشت که قبل از انتخاب ویژگی‌هایی که در نظر می‌گیریم، کدام به غایت موثر و کدام بهترین است.
بدور از تعصب و ملاحظات سیاسی و صرفا با دیدگاهی انسان‌گرایانه، علمی ، اسلامی و برگرفته از تاریخ بزرگ و قدمت تمدن ایران زمین و مبتنی بر نیاز جامعه با نگاه و چشم اندازی تکاملی به جامعه می‌توان به اهداف عالی آموزش و پرورش چشم دوخت و انتخاب کرد.

وزیر و مدیر متخصصی را که در حیطه عملکرد خود ، نسبت به معلم و دانش آموز ” چشم در راه خود ” ، نسبت به جامعه نیازمند خود و همچنین نسبت به مسیر توسعه و تکامل نظام تعلیم و تربیت کشور آگاه باشد.

طبق یافته های علمی و روانشناختی ، فردی با بلوغ روانی ، اجتماعی ، اخلاقی و بین سنین ۴۵ تا ۶۰ سال می‌تواند از یک خودشناسی حاصل از تجربه و هویت مستقل برخوردار بوده و بدور از تعصبات و صرفا متکی بر نیازهای جامعه فرهنگی و تعلیم و تربیت امروز گام در این مسیر ناهموار اما مملو از استعداد بگذارد.
وزیری آشنا و کارکرده در نظام تعلیم و تربیت ، کسی که در مسیر خودشناسی ، بلوغ فکری ، اجتماعی ، اخلاقی و انسانی رشد یافته و بتواند در کنار همکاران متخصص حوزه وزارتی ، در مسیری سخت اما مستعد بالندگی هدایتگر باشد ، مد نظر است.
سکاندار امروز تعلیم و تربیت کشور بایستی در کنار متخصصینی که هرکدام در قواره وزارت هستند ، تیمی منسجم ، متخصص و متعهد به آموزش و پرورش تشکیل دهد.
یادمان نرود ، اگر معلم این عنصر گرانمایه و موثر را بدور از شعار و گفتمان در مسیر رشد و اعتلای علمی ، اقتصادی ، انسانی و اجتماعی قرار دهیم ، در آن صورت چشم انداز آینده و صبح امید را خواهیم دید.

بازدیدها: ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *