نسل زِدنسل زِد

 

روح الله رضاعلی

نسل زِد (z) یا  net  که حدودا بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ به دنیا آمده و از اوان سنین نوجواجی و بعضا خردسالی با ابزارهای دیجیتال آشنا شده‌اند و اکنون نیز برای اکثر امور خود به چنین ابزارهایی متوسل می شوند.

این نسل ویژگی‌های خاصی  متاثر از شرایط و جغرافیای فرهنگی و اجتماعی زندگی خود دارند که به برخی از آنها اشاره می‌شود؛

(۱) علاقه شدید به انجام امور در فضای مجازی

 این نسل همه کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد و علاقه چندانی به انجام امور در فضای واقعی از جمله خریدهای حضوری ندارند لذا بر این نسل شهروندان دیجیتال نیز نام نهاده اند.

(۲) راحت بودن در اظهار نظر

نسل زِد، پدر، مادر، استاد و اطرافیان خود را به راحتی نقد می‌کنند و احساسات و نظرات خود را به صورت شفاف و آزادانه بیان می‌کنند؛

لذا مطالبه‌گریِ بی پروا و بدون ملاحظه و سانسور دارند که اتفاقاً این ویژگیِ خاص برای حکومت‌هایی که همراه با تکنولوژی و فناوری به روز نشده‌اند ( و اگر نگوییم با اندیشه گذشته بل باقصد فریب عام در راستای ایدئولوژی حاکمیت و یا حداقل منافع حزبی و گروهی می خواهند حمکران حال و آینده باشند) می‌تواند ایجاد چالش کرده، تبدیل به مشکل سیاسی و اجتماعی شود

( نشانه‌های آن را در فضای تبلیغاتی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشاهده کردیم که در یک اقدام خام و نسنجیده آقای جهرمی می خواست با زبان این نسل آنها را همراه کند).

(۳)عاشق نوآوری و خلاقیت

 از دیگر ویژگی‌های نمایان این نسل، خلاقیت و نوآوری است؛ آنها دوست دارند تمام کارها را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین منابع مالی به سرانجام رسانده و راهی جدید برای حل مسئله‌ها پیدا کنند.

(۴)تعاملگرا

 نسل z تعامل و گفتگو را با نگاه خاصی پذیرفته  و به آن متعهد می‌باشند.این افراد «تفاوت‌ها»را باور دارند و بر اساس آن بهترین راه را گفتگو و مذاکره می‌دانند.

(۵) واقع‌گرا

 این نسل علاقه خاصی به واقعیت و واقع بینی داشته ،پذیرفتن واقعیت‌های موجود در جهان هستی موجب شده که  علیرغم باور نسل‌های قدیمی‌تر ، متعهد به اصول انسانی و اخلاقی باشند، حقوق حیوانات، محیط زیست و حقوق بشر برای آنها  اهمیت دارد.

 (۶)نیازمند باور و پذیرش

از ویژگی‌های مهم آنها نیاز به باور و پذیرش است. نیاز به اعتماد کردن به آنها اساس احساسات آنها را می سازد.

با توجه به این ویژگی‌ها جمهوری اسلامی می‌بایست زمینه را برای پذیرش آنها فراهم کند که سه اقدام اساسی می تواند در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی راه گشا باشد.

الف ) گوش دادن

مدیران و مسئولیان جمهوری اسلامی در تمامی سطوح مدیریتی می‌بایست حتی زمانی که حق را با نسل مذکور تلقی نمی کند، گوش شنوایی را برای شنیدن در اختیار آنها بگذارد تا بستری برای پذیرش صدای درست و منطقی آنها را فراهم کند.

فراهم شدن چنین بستری افزونی حس اعتماد آنها را سبب می شود؛  این امر می تواند از طریق راهکارها و اقدامات خلاقانه و مبتنی بر فناوری و تکنولوژی روز باشد.

ب ) متعهد بودن

 نسل زِد به حرف‌ها و صحبت‌های مدیران، مسئولان و تمامی کسانی که در زندگی آنها نقش مهمی دارند بسیار حساس و جستجوگر قول و قرارهایی هستند که با آنها گذاشته می‌شود ؛

لذا نمی‌توان به راحتی هر حرف و تعهدی را بیان و  ایجاد کرد که از عهده آن نمی توان برآمد؛

بنابراین دولت پزشکیان که اتفاقا بخشی از رأی خود را از بین این نسل کسب کرده در این مهم کارپیچده و بغرنجی دارد که نیاز است در برخی از باورها و عقاید خود تحولی داشته باشد،تحولی از جنس باورهای جامعه جوانان و نسل زِد جهانی.

ج ) و سرانجام واقع بین بودن متولیان امور کشور بر مبنای واقع بینیهای درست نسل زِد پس از دیدن و شنیدن آنها و کارشناسی آنچه که باید و شاید.

و در یک کلام باید این نسل را دریافت و برتابید.

بازدیدها: ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *